Een visitekaartje moet bewaard worden en vooral gebruikt worden om later benaderd te worden voor een eventuele opdracht. Je visitekaartje is dus een erg belangrijk marketinginstrument om precies mee te communiceren wat jij als persoon en als bedrijf wilt uitdragen richting je klanten.

Print je visitekaartje niet zelf
Als je jezelf als ondernemer serieus neemt ga dan vooral niet zelf met Word een visitekaartje in elkaar zetten en vervolgens met je eigen thuisprinter uitprinten en uitknippen. Een visitekaartje van dit kaliber zal negen van de tien keer niet eens bewaard worden en gelijk zullen mensen je bedrijf niet serieus nemen. Investeer dan een paar tientjes om mooie gedrukte papieren visitekaartjes te bestellen bij een drukkerij. 500 visitekaartjes van papier heb je al voor een bedrag vanaf 20 euro bij de meeste (internet)drukkers.

Zorg dat alle gegevens er op staan
Zorg er voor dat de ontvanger van je visitekaartje alle mogelijke contactkanalen kan bekijken en zelf een keuze kan maken om te bellen of e-mailen. Wel moet je hiermee oppassen te veel gegevens op je visitekaartje zoals al je social media accounts kunnen te veel afschrikken waardoor de ontvanger niet meer weet wat hij moet doen om in contact te komen met jou.

Kies voor opvallen
Visitekaartjes worden veel bewaard in visitekaart-mappen of in een rolodex. Je wilt natuurlijk dat jouw visitekaartje meer opvalt dan alle andere visitekaartjes dus kies je bijvoorbeeld voor een opvallende kleur of juist ander materialen dan de standaard papieren visitekaartjes. Een trend op dit moment zijn de visitekaartjes gemaakt van aluminium. Deze zijn online te bestellen bij een aantal drukkerijen en via webshops en hebben net die extra uitstraling voor je bedrijf die je nodig hebt om op te vallen. Een opvallend visitekaartje zal immers langer bewaard worden dan een in elkaar gefrommeld papieren visitekaartje. Uiteraard kan je ook kiezen voor andere materialen zoals bijvoorbeeld PVC of hout.