Je bent een succesvol ondernemer, een paar jaar geleden begonnen en behorend bij de minderheid die deze eerste jaren heeft overleefd en nu heb je een redelijk stabiele onderneming. Hard voor gewerkt en de zaken goed en grondig aangepakt. Voor de start van je eigen bedrijf had je je al goed voorbereid. Een bedrijfsplan maken en de markt onderzoeken hoorde daarbij. De concurrentie bekeken, je product of dienst goed in de markt gezet etc..
Des te vreemder is het dat door hen die zo ver gekomen zijn, vaak over het hoofd wordt gezien dat het starten van een bedrijf geen eenmalige exercitie is. Een bedrijf start je eigenlijk keer op keer. Nee niet letterlijk natuurlijk. Maar de vaak onbewuste gedachte dat een bedrijf dat eenmaal goed loopt, verder geen andere aandacht behoeft dan gewoon je ding blijven doen is een gevaarlijke valkuil.
Neem de tijd om over de toekomst van je bedrijf na te denken
Door de drukte van alledag komen veel ondernemers er gewoon niet aan toe om hun onderneming op geregelde tijden eens goed onder de loep te nemen. Dat is jammer want het is belangrijk om ook voor de komende jaren een koers uit te zetten. De meeste ondernemers blijven bezig met de dingen van alle dag en besteden te weinig tijd aan bijvoorbeeld het bezoek van site waarop veel voor hen relevante informatie is te vinden zoals bijvoorbeeld bij de overheid. Natuurlijk wel begrijpelijk, want als de onderneming goed loopt lijkt er ook niet al te veel reden voor te zijn. Vaak zit daar nu ook juist het probleem. Tegen de tijd dat de ondernemer in de gaten krijgt dat het niet meer zo goed gaat als tot voor kort, is het vaak al bijna te laat. Immers als het minder gaat dan is het moeilijk om na te kunnen denken over de koers van de onderneming. Vaak ontbreekt het in zo’n stadium al aan geld en tijd.
Daarom is het verstandig als een ondernemer om een bedrijfsplan maken een reguliere activiteit te laten zijn. Elk jaar of tenminste een maal per twee jaar een bedrijfsplan maken lijkt misschien veel werk, maar dat valt mee. Als het goed is heb je het vorige bedrijfsplan nog en kun je die aanpassen op basis van alle kennis en ervaring die je ondertussen hebt opgedaan.