Als we kijken naar het computergebruik van jongeren dan is er een aantal elementen die bij veel jongeren vaak voorkomen. Het spelen van games en het gebruik van sociale media beslaat bij veel jongeren bijna 95% van het computergebruik. Vooral veel jongens gamen en meer meisjes maken gebruik van sociale media als Twitter, Facebook en Whatsapp. Ook het gebruik van Whatsapp op je pc is door veel jongeren iets wat de laatste tijd steeds meer ontdekt wordt.
Maar het vele gebruik van applicaties op de mobiel, het spelen van games op verschillende consoles en het gebruik van verschillende programma’s op de pc heeft ook een nadeel. Er wordt minder goed opgelet in de klas omdat veel jongeren tijdens de lessen nog met hun mobiel bezig zijn. Ook gaat het spelen van games ten koste van de slaap en het maken van huiswerk van veel jongeren. Het gebruik van het internet en van games zorgt er dus voor dat jongeren hun focus een beetje aan het verliezen zijn op zaken die echt van belang zijn en dat begint wel zorgelijke vormen aan te nemen.
In plaats van persoonlijke interactie verlopen vriendschappen nu al voor een groot deel via de sociale media. Jongeren beschouwen hun volgers al als sommige van hun beste vrienden zonder dat ze hen ooit hebben ontmoet en contacten worden snel gelegd zonder dat men er zeker van is met wie men van doen heeft. Natuurlijk, het internet, de computer, de mobiel en het gamen zorgen er ook voor dat jongeren sneller inzicht krijgen in bepaalde zaken, maar het is zaak dat het gedrag op dit gebied niet overhelt naar de negatieve kant.