Ondanks de toenemende populariteit van internet, is telefonie in het zakelijk leven nog altijd niet weg te denken. Naast contact per e-mail en misschien zelfs een live chat, blijven veel mensen telefonisch contact toch erg waarderen. Anno 2014 verlopen de telefoongesprekken steeds vaker via de internetverbinding; dit noemt met Voice over IP, kortgezegd VoIP. Hoewel veel (particuliere) gebruikers vaak niet op de hoogte zijn van hun VoIP abonnement, klinkt de term ‘digitale telefonie’ hen een stuk bekender in de oren. Naar verwachting zullen zowel de analoge- als de ISDN telefoonlijnen verdwijnen binnen nu en drie jaar. Zakelijk bellen via internet neemt dus een enorme vlucht.

Doordat de telefoongesprekken via de internetverbinding worden gevoerd, bespaart u op de kosten voor een separate telefoonverbinding. De gesprekskwaliteit is uitmuntend, er is bij de eindgebruiker zelfs een ‘comfort noise’ (lichte ruis) toegevoegd doordat de kwaliteit té goed werd ervaren. Door het gebrek aan ruis leek de lijn in eerste instantie vaak dood, wat voor enige verwarring kon zorgen. VoIP is ook erg flexibel, de centrale is real-time aan te passen waardoor deze altijd is afgestemd op uw gebruikerssituatie.

Zoals gezegd voert u met VoIP de telefoongesprekken via uw internetverbinding. Er wordt u een eigen telefooncentrale toegewezen, welke gelokaliseerd is in het datacenter. Doordat de centrale hiermee ‘gehost’ wordt, noemt men deze variant Hosted PBX (Private Branche eXchange). De centrale kan geheel naar uw wensen worden ingericht, zodat deze volledig afgestemd wordt op uw organisatie. U kunt hierbij denken aan diverse features als bijvoorbeeld wachtrijmogelijkheden, een DND functionaliteit en diverse doorschakelopties. Dit is slechts een kleine greep uit de vele mogelijkheden welke een eigen, persoonlijke telefooncentrale u biedt.

 

Met een VoIP telefoon kunt u meerdere telefoonlijnen ontvangen op één toestel, deze worden dan in de eerdergenoemde wachtrij geplaatst. Zodoende kunt u voor bijvoorbeeld meerdere bedrijven de telefoonlijnen laten binnenkomen op één centrale waar u een X aantal toestellen aan verbonden heeft.