Vliegtuigspotten een interessante hobby
Vliegtuigspotten is de liefhebberij van het volgen van de bewegingen van vliegtuigen Die liefhebbers noemt men vliegtuigspotters. Een vaste definitie van vliegtuigspotten is moeilijk te geven. In de spotterswereld bestaan diverse disciplines. Sommige spotters houden het bij het opschrijven van vliegtuigregistraties, anderen doen alles om zo veel mogelijk te fotograferen. Weer anderen vinden de meeste ontspanning in het luisteren naar het radioverkeer via een scanner. Ook een combinatie van deze is mogelijk, evenals het genre van het gespotte. Zo gaat de belangstelling van de ene spotter misschien uit naar militaire toestellen, terwijl anderen liever civiele toestellen willen zien. Maar ook daarin is weer een combinatie mogelijk.
Kijk voor meer informatie op:
https://www.facebook.com/pages/Vliegtuigweb/131940347017329
Geschiedenis
De luchtvaart begon al bij Leonardo Da Vinci. Hij had al aardig wat ontwerpen gemaakt, waarmee hij in de lucht zou willen vliegen. Hij heeft een aantal pogingen gedaan, maar het is hem nooit gelukt om de lucht in te komen. In 1894 is het Otto Lilienthal gelukt om de lucht in te komen. Hij vond het zweefvliegen uit. Maar verder dan 200 meter kwam hij en zijn opvolgers niet. Het was ook niet echt veilig, want hij is zelf omgekomen door een ongeluk met zijn zweefvlieger.
De gebroeders Wright hadden in 1903 de eerst gemotoriseerde (gemotoriseerde betekend: een vliegtuig dat op een motor vliegt) vliegtuig gemaakt. De Wright-Flyer. Ze hebben daarmee een vlucht gemaakt van 12 seconden en een afstand van 36 meter. Op dezelfde dag maakte de gebroeders Wright nog een vlucht van 800 meter in ongeveer 1 minuut. Dit was het begin van de luchtvaart.
Tot in de 2de wereldoorlog werd er alles aan gedaan om de vliegtuigen sneller en groter te maken. Met de straalmotor kwam daar verandering in. En die motor zorgde ervoor dat je in plaats van 500km tot 600km naar de 3000km kan vliegen.
Soorten vliegtuigen
Een verkeersvliegtuig is een vliegtuig dat gebruikt wordt voor de burgerluchtvaart. Verkeersvliegtuigen vallen onder verschillende soorten vliegtuigen zoals:
Passagiersvliegtuigen, dat zijn vliegtuigen die worden gebruikt om mensen te vervoeren. De grootste passagier vliegtuig is de Airbus a380. Hij is 73 meter lang, heeft een spanwijdte van79,8 en heeft een krijssnelheid van 945 km/h. Er kunnen 555 passagiers in en kost 300 miljoen euro. Verder heb je nog veel meer soorten passagier vliegtuigen.
Vrachtvliegtuigen, dat zijn vliegtuigen die worden gebruikt om vracht te vervoeren. De grootste vrachtvliegtuig is de Antonov An-225. Hij is 84 meter lang, heeft een spanwijdte van 88,4 meter, zijn kruissnelheid is 800km/h en heeft 6 motoren. Een normaal vliegtuig 2 of 4 motoren. En zijn er maar 2 gebouwd.
En als laatste combivliegtuigen, daarmee wordt er een deel vracht vervoert en een deel passagier vervoert. Bij combivliegtuigen wordt er het meest passagier vervoert.
Opstijgen en landen
Als de piloot het oké signaal krijgt van de verkeerstoren worden de vleugelneuskleppen en de landingskleppen uitgeschoven. Dat zorgt er voor dat de vleugel groter word en zodat er meer kracht ontstaat om op te stijgen. Daarna worden de hendels van de motoren aan gezet en gaat het vliegtuig rijden. Zo maakt het vliegtuig snelheid. Daardoor stroomt de wind over de vleugels. En als er lucht boven de vleugel gaat moet de lucht een langere afstand afleggen omdat de bovenkant van de vleugel bol is, als er lucht onder de vleugel gaat moet de lucht een kortere afstand afleggen omdat de onderkant van de vleugel recht is. Doordat de lucht aan de bovenkant een langere afstand moet afleggen komt er een soort lift dat het vliegtuig omhoog duwt. Vervolgens worden de wielen weer terug getrokken. Als het vliegtuig genoeg snelheid heeft worden de vleugelneuskleppen en de landingskleppen ook terug getrokken. En vliegt het vliegtuig naar de 10.000 voet.
Voor de landing worden de landingskleppen uitgeschoven zodat de vleugel krom wordt. Daardoor ontstaat er meer luchtweerstand. Waardoor het vliegtuig wordt afgeremd. De piloot houd de neus van het vliegtuig een beetje omhoog en klapt de wielen uit. Zodra de wielen de grond raken hoor je een knal dan wordt direct de motoren uitgezet. De piloot klapt de gronsdpoilers uit. De lucht stroming krijgt daardoor een soort hindernis daardoor word de neus van het vliegtuig wordt daardoor omlaag geduwd. En komt het vliegtuig tot stilstand.
Schiphol
Schiphol is gebouwd in Haarlemmermeer. In Haarlemmermeer waren er heel veel scheepsrampen (scheeps-hel in het Engels ships-hel vandaar ook de naam). Schiphol is opgericht op 20 mei in 1920, maar was al in 1916 een vliegveld. In Aviodrome staat een replica van Schiphol i n 1928. Schiphol is steeds verder gaan uitbreiden. Maar in de tweede wereld oorlog werd Schiphol door de Duitsers meerdere keren gebombardeerd. Schiphol moest dus weer beginnen met de opbouw.
Schiphol is wel heel erg gegroeid met het aantal passagiers en vluchten per jaar. Kwa vluchten is Schiphol erg gegroeid. tussen 1990 en 2000 wel 185.000 vluchten per jaar gestegen. En met passagiers per jaar begon het met 400 passagiers per jaar en nu 51.000.000 passagiers per jaar, dus dat is ook enorm gestegen.
Schiphol is niet alleen een luchthaven maar ook een winkelcentrum en er is een hotel. Je kunt ook op de pier gaan kijken. De pier is een soort balkon en op die balkon kijk je uit over de vliegtuigen die uit en in laden. Op de pier staat ook een vliegtuig een Fokker 100.
Ook Schiphol heeft zes start en landingsbanen. Je hebt de Buitenveldertbaan die is 44 meter breed en 3450 meter lang. De Kaagbaan die 45 meter breed en 3490 meter lang. De Oostbaan die word ook wel de Fokkerbaan genoemd, die is 45 meter bre ed en 2014 meter lang. De Aalsmeerbaan die is 45 meter breed en 3400 meter lang. De Zwanenburgbaan, ook wel de vierde baan genoemd, die is 3400 meter lang (ik kon de breedte van de Zwanenburgbaan niet vinden).
Leren vliegen
Als je een HAVO of VWO diploma hebt dan kan je naar de vliegschool. Maar voor dat je naar de vliegschool wilt moet je testen ondergaan. Ze testen onder andere je gemotiveerdheid of je het wel echt wil. Je kijken ook naar je schooldiploma en naar je schoolcijfers want je moet zeker goed zijn in Engels, biologie en wiskunde. Je gaat ook in een vliegsimulator om te kijken of je er al wat van weet hoe je moet vliegen. Daarna is het alleen nog maar hopen of je wordt uitgekozen want ze kunnen niet iedereen toelaten, want ja als je het vliegen wel een beetje kan maar je gemotiveerdheid heel laag is dan kan het zijn dat je niet toegelaten wordt. Als je wordt toegelaten dan kan je beginnen met je vliegles. Je begint altijd in een klein sportvliegtuigje om te leren vliegen, ook als je wilt vliegen een Boeing 747. Je leert niet alleen een vliegtuig besturen maar je leert ook hoe je coördinaten moet doorgeven aan d e verkeerstoren en dat soort dingen. Later ga je ook in een vliegsimulator daar ga je leren om wat je moet doen als je vliegtuig in brand vliegt of als je dreigt neer te storten. Je bent zo’n twee jaar bezig om een vliegtuig te leren besturen. Als je je examens hebt gehaald dan krijg je een vliegbrevet dat is een soort diploma. Je kan er je hobby of beroep van maken.