Laatst heb ik met een vrouwelijke collega een artikel geschreven over de grote keus aan artikelen voor de baby uitzet. We namen het besluit zelf in een winkel die gespecialiseerd is in baby uitzet te gaan kijken. Mijn vakgenote kende een zaak bij haar in de buurt en we besloten daar even rond te neuzen om inspiratie op te doen. Aangekomen in de winkel struikelde ik bijna direct over een babyfoon die op de grond was gevallen. Dit was de eerste keer dat ik bijna mijn nek brak over een babyfoon. Er waren een paar kinderen aan het rondrennen door het winkelpand en zij waren waarschijnlijk verantwoordelijk voor het op de grond vallen van de babyfoon. Hoofdschuddend plaats ik de babyfoon terug in het schap, ouders zouden hun kroost wat beter in de gaten moeten houden.

Eenmaal verder doorgelopen keek ik mijn ogen uit. Zo vaak kom ik niet in een speciaalzaak voor baby uitzet en al helemaal niet van deze omvang. We waren beiden een beetje in de veronderstelling dat met de opkomst van het internet en van het online shoppen de traditionele zaken met spulletjes voor baby uitzet een beetje van de markt zouden worden verdreven, maar niets bleek minder waar. Een eindeloze hoeveelheid knuffels, kleertjes, boxen, wandelwagens en speelgoed was het uitzicht. Kortom, voor de volledige baby uitzet zou je hier zonder enige twijfel kunnen slagen. Vol verbazing bekeken we alle rompertjes die verkrijgbaar waren, werkelijk in alle kleuren van de regenboog. Uiteraard voerden roze en blauw wel de boventoon, maar het volledige kleurenpalet was beschikbaar.

Vervolgens bleven we even staan bij een felgekleurde babyfoon. Het was een zeer portable babyfoon, met een minimalistisch ontwerp. Het leek in niks op de babyfoon zoals ik die kende, dit was echt design! Het is kennelijk ook maar net wat voor belang je aan een babyfoon hecht. Ik sprak een verkoper aan om te informeren naar wat tegenwoordig populair is bij een baby uitzet. Hij vertelde dat een baby uitzet op zich niet zo veel verschilde met tien of twintig jaar geleden, alleen dat mensen bereid waren er meer geld aan uit te geven. Online schijnt er overigens nog meer keus te zijn dan hier fysiek is uitgestald, werkelijk ongelofelijk. Na een goed uur vonden we dat we genoeg inspiratie hadden opgegaan en was het tijd om naar de redactie terug te keren. Het artikel zou vlotjes tot stand komen.