Google Places: regionaal beter vindbaar worden
Wanneer je op zoek bent naar een specifiek product, kies je vaak voor een bedrijf in jouw regio. 97% van de internetters doet dat ook. Google Places biedt ook jouw bedrijf de mogelijkheid om hier praktisch op in te spelen.
Wat is Google Places?
Google Places is een dienst van Google die bedrijfseigenaren de mogelijkheid biedt om voor hun bedrijf een plaatspagina aan te maken. De plaatspagina wordt onder andere weergegeven in Google Maps en Google Search. Google Places zorgt dat de lokale vindbaarheid wordt vergroot in de zoekresultaten. Veel bedrijven maken gebruik van zoekmachine optimalisatie, maar Google Places is ook een manier om hoger in de zoekresultaten van Google te komen.
Waar ziet iemand je Google Places account staan?
Wanneer je op zoek bent naar een hovenier in Zwolle, dan Google je simpelweg op hovenier Zwolle. Vervolgens zie je onder de advertenties allemaal ‘plaatsen’ staan. Deze plaatsen zijn allemaal Google Places accounts die zijn aangemaakt door de desbetreffende bedrijven. Deze plaatsen verschijnen boven de organische zoekresultaten in Google. Met andere woorden: als je je Google Places account goed inricht, kun je dus heel simpel boven de organische zoekresultaten komen te staan.
Er is ook nog een derde voordeel, je bent niet in alleen beter vindbaar in de zoekresultaten van Google algemeen. Maar zodra je naar de website maps.google.nl gaat en op zoek bent naar een hovenier in Zwolle, dan zul je ook aan de linkerkant van Google verschijnen en tegelijkertijd op de kaart die de potentiële klant voor zich heeft.
Daar wil je als bedrijf toch ook graag tussen staan? Een vrij simpele en goedkope manier om lokaal beter vindbaar te worden.
Hoe maak ik een goed en vindbaar Google Places account?
Helaas is het niet zo gemakkelijk, met alleen een account maken kom je er niet. Daarom heb ik een aantal handige adviezen geschreven die voor jou ook van toepassing kunnen zijn.
- Tip 1: Bij het aanmaken van je Google Places account moet je ervoor zorgen dat je alle mogelijke informatie die je kunt invullen ook daadwerkelijk invult. Zorg ervoor dat je profiel zoveel mogelijk is opgevuld is met relevante informatie. Wat vrijwel het belangrijkst hiervan is, is dat je de categorieën zo specifiek mogelijk en goed opvult. Hierbij moet ik zeggen dat ze relevant moeten zijn aan jouw core business.
- Tip 2: Creëer een ‘over ons’ pagina op je website waarin je vertelt over je bedrijf, wat je business is en wat je kunt betekenen voor een potentiële klant. Op deze pagina kan je tevens jouw naam, adres en contactgegevens vermelden. Door het vermelden van deze gegevens heb je weer een pagina die jouw adresgegevens – oftewel een link – bevat. Dit is goed voor het omhoog helpen van jouw Places pagina.
- Tip 3: Verspreid je NAW gegevens. Een ouderwetse manier van linkbuilden. Probeer op zoveel mogelijk website jouw adresgegevens te vermelden. Deze gegevens moeten overigens wel overeenkomen met het adres op je website.
- Tip 4: Wees up-to-date. Voor jou als bedrijf zijnde is het belangrijk dat je het Places account elke maand onderhoud. Dit kan je door middel van het toevoegen van nieuwe afbeeldingen, maar ook het schrijven van een nieuwe beschrijving van jouw bedrijf is voldoende. Zo ziet Google dat jij hier actief mee bent.
Na ongeveer twee á drie weken zul je een brief per post ontvangen met daarin een verificatie code daarin om zo je Google Places account te bevestigen. Daarna is het een kwestie van je Places account up-to-date te houden en langzamerhand zul je in de Maps resultaten komen.