Het kan maar zo zijn dat u met uw bedrijf gebruik wilt maken van de mogelijkheden die gevelreclame en bewegwijzering u bieden. U wilt immers dat uw bedrijf wordt herkend door potentiële klanten. Het is ook goed om enige naamsbekendheid op te bouwen, zodat mensen gauw aan uw bedrijf denken bij bepaalde diensten of producten. Gevelreclame zorgt ervoor dat het pand waar uw bedrijf gevestigd is meteen als zodanig te herkennen is. Een passerend persoon ziet gelijk dat het hier om uw firma gaat. De functie van bewegwijzering is iets anders. Ook hier gaat het natuurlijk om de herkenbaarheid van uw onderneming. Maar daarnaast zorgt het er ook voor dat mensen in de eerste plaats al naar uw bedrijf worden toegestuurd. Je ziet vaak bewegwijzering langs de snelweg, en dan wordt je aangeraden om de eerstvolgende afslag over een bepaald aantal kilometers te nemen. Ben je aangekomen bij die afslag, dan wordt je vanzelf gewaar waar je dan heen moet. Je vervolgt de weg naar het betreffende bedrijf. Eenmaal aangekomen zal je natuurlijk ook altijd nog gevelreclame zien. Anders weet je immers helemaal niet dat je je bestemming bereikt hebt. Zo zie je maar dat gevelreclame en bewegwijzering een voor bedrijven, maar ook voor klanten, een nuttige functie vervullen in deze maatschappij.

Gevelreclame zie je eigenlijk overal wel. Je kunt geen stad of dorp doorkruisen zonder dat je het tegenkomt. Dat is ook logisch, want alle ondernemers willen graag herkend worden. En als je dan al geen aanduiding van je eigen onderneming op je kantoor hebt, dan kan je het verder wel vergeten in de ondernemerswereld. Maar ook de bewegwijzering is in opkomst. Je kunt vanuit iedere uithoek van het land wel naar een bepaalde winkel worden geleid. Best handig als je bijvoorbeeld wat te eten zoekt, en er dan een cafetaria of zo’n grote fastfoodketen langs de weg adverteert. Dan mag je er wel dankbaar voor zijn dat er toch zoiets als bewegwijzering bestaat. Maar, en dat zal inmiddels wel duidelijk zijn, ook gevelreclame is van essentieel belang. Stel je maar eens een winkelstraat zonder voor. Men zou helemaal onthand zijn; waar is nu die ene winkel waar ik naar op zoek was? Je ziet dan bijvoorbeeld wel kleding in de etalage, maar je weet alsnog niet van welke firma dit is. Ik kom tot een conclusie. Gevelreclame en bewegwijzering zijn vandaag de dag niet meer weg te denken.