Herken je dit? Je leest een status update van een vriend en 10 minuten later zit je naar de vakantiefotos van een vriend van de vriendin van je achterneef te kijken. Je bent in die paar minuten zover doorgeklikt dat je helemaal verdwaald bent in alles wat iedereen aanbied op het grootste sociale netwerk.
Als je eenmaal gaat inloggen op Facebook kun je aan de slag met het verteren van nieuwtjes. Door de vele updates, nieuwe foto’s en leuke filmpjes is alles wat je ziet ook gelijk nieuw voor je. Omdat het nieuw is blijft het je interesse houden en blijf je verder en verder klikken. Dit zorgt er voor dat je uren lang op Facebook zit en er uiteindelijk veel te veel tijd aan spendeerd. Tijd je ook ergens anders aan had kunnen besteden want zeg nou zelf, wat heb je uiteindelijk gehad aan die ene update van een vage kennis die je komende tijd toch niet ziet?
Het is niet een nieuw fenomeen. Al vanaf de vroeg stages van het internet zijn er mensen die niet zonder kunnen. Alles wat nieuw is en dus nog niet gezien is is welkom. Zelf dingen die je helemaal niet interesseren ben je aandachtig aan het bestuderen. Je raakt helemaal in de ban van de nieuwigheid van alles dat je zonder dat je het door hebt hele dagen van je leven aan het verdoen bent. Zolang je niet kan accepteren dat je niet alles hoeft te hebben gezien blijft dit bij je.