Naast de onderdelen van de auto heeft het ijzer en het plaatwerk ook een bepaalde waarde. De meeste sloopbedrijven brengen uiteindelijk het overgebleven ijzer naar een schroothandelaar. De prijs van het ijzer is afhankelijk van de kwaliteit en de economische situatie (vraag en aanbod).
Een sloopbedrijf verdient nog best goed geld. De oud ijzer prijs is rond de twintig eurocent en een auto herbergt circa 650 kilo ijzer. Je hebt verschillende soorten oud ijzer en de prijs wordt bepaald door de staat. Als het oud ijzer in een goede staat verkeert krijg je er natuurlijk een hogere vergoeding voor dan wanneer deze roest.
Als je zelf handig bent en liever niet naar de autosloop gaat kun je het schrootijzer naar een handelaar brengen. Er zijn vaak wel een aantal handelaren te vinden die zich bezig houden met schrootijzer. Je kunt het metaal ook naar een bedrijf brengen dat doet aan metaal recycling.
De prijs per kilo kan overigens per handelaar verschillen. Er kan soms een verschil van wel 30 procent zitten tussen de handelaren. De handelaren hebben namelijk hun eigen prijs. Er is niet een landelijke prijs. Wel is er uiteraard een richtlijn die de handelaren hanteren, want anders zouden ze geen klandizie meer hebben als ze de prijs in de hoogte stuwen.
Vraag dus bij een aantal handelen naar de prijs die ze geven voor het oude ijzer. Misschien willen de mensen van de autosloop je hierbij helpen. Via het internet is het niet moeilijk om een aantal handelaren te vinden.