Gevelreclame enerzijds en bewegwijzering anderzijds zijn handige instrumenten van de hedendaagse tijd. Iedere ondernemer is natuurlijk wel bekend met gevelreclame en bewegwijzering. Beide zijn het manieren om de klant naar de winkel toe te krijgen. Dat is natuurlijk van vitaal belang voor de onderneming. De bewegwijzering zorgt ervoor dat de klant, rijdend in de auto, op de fiets of lopend, ziet welke richting hij of zij uit moet gaan teneinde uw firma te bereiken. Eenmaal aangekomen bij zijn of haar bestemming zal de klant willen weten wat nu precies uw bedrijf is. Daartoe dient gevelreclame. Gevelreclame kan op verschillende manieren. Te denken valt aan borden, al dan niet verlicht, of LCD-schermen met een steeds wisselende boodschap. Je ziet die ook wel eens op van die grote, hoge zuilen langs de snelweg. Die zou je trouwens ook onder de bewegwijzering kunnen scharen, omdat er vaak aan staat gegeven welke richting je op moet gaan om de adverteerde te bereiken. Zo zie je dus maar weer dat er lang niet altijd een scherp en strikt onderscheid tussen gevelreclame en bewegwijzering is te maken. Gelukkig maar dat deze tekst over beide onderwerpen gaat, zodat ik alle aspecten ervan kan behandelen.

Misschien bent u zelf wel een ondernemer. Dan zult u zeker begrijpen waar ik het over heb. De kans is dan immers zo goed als nul dat u niet weet wat gevelreclame en bewegwijzering zijn, en wat u ermee kunt bereiken. En u zult dan waarschijnlijk ook zelf ook de mogelijkheden die gevelreclame en bewegwijzering biedt gebruiken. Misschien heeft u wel geadverteerd op zo’n grote zuil, zoals ik eerder in deze tekst aanhaalde. Dat kost trouwens wel veel geld, heb ik me laten vertellen. Ik zou zelf dan ook opteren voor bewegwijzering in de buurt van uw firma. En als u naast een grote autoweg bent gevestigd bent u helemaal spekkoper als u gevelreclame heeft. Het is namelijk niet duurder dan wanneer u midden in de rimboe gevestigd bent, hetgeen overigens hoogst onwaarschijnlijk is. Wanneer u op een A-locatie zit komen er natuurlijk dagelijks veel verschillende mensen langs met de auto. Die zien dan uw onderneming en als het goed is denken ze dan: ‘hé, daar kan ik misschien nog wel eens heengaan’. U zorgt daarmee voor naamsbekendheid, hetgeen voor bedrijven van groot belang is. Ga maar eens na wat de multinationals wel niet allemaal aan reclame op tv en andere media uitgeven.