Autosloop
Er waren vroeger heel veel bedrijven die zich bezig hielden met het slopen van auto’s. Omdat de regels voor het vakkundig demonteren van de auto’s erg verscherpt zijn, zijn er de laatste jaren ook zeer veel autosloperijen opgehouden met bestaan. Dat heeft als voordeel dat je er zeker van bent dat de overgebleven bedrijven zich aan de regels houden. Als zij zich niet aan de regels houden dan worden de sloperijen beboet en die boetes zijn vaak erg hoog.
Op de autosloperij vinden diverse werkzaamheden plaats die er voor zorgen dat een auto helemaal gesloopt wordt. Ten eerste halen zij alle vloeistoffen die nog in de auto zitten uit de auto zodat zij daarna alle onderdelen stuk voor stuk uit de auto kunnen verwijderen. De onderdelen die uit een auto hergebruikt kunnen worden moeten natuurlijk niet beschadigd zijn, maar als de onderdelen wel beschadigd zijn kunnen ze ook nog gerepareerd worden. De autosloop leeft van die onderdelen want als de onderdelen weer te koop aangeboden kunnen worden dan verdienen zij hier natuurlijk geld mee. Zo kunnen zij hun medewerkers betalen en ook nog eens een vergoeding geven voor auto’s die zij inkopen.
Als alle onderdelen uit de auto verwijderd zijn blijft alleen het ijzer van de auto nog over en dit kan samengeperst of omgesmolten worden zodat het een klein hoopje schroot wordt. Met dat schroot kun je naar een schroothandelaar gaan en voor de gemiddelde auto krijg je al snel rond de 50 euro voor het schroot dat er van over blijft.