Administratie: voor veel ondernemers is het een noodzakelijk kwaad. Sommige ondernemers en ZZP’ers besteden hun belastingaangifte dan ook vanaf het begin uit aan een boekhouder of accountant, anderen kiezen ervoor om het zelf te doen. Welke aanpak u ook kiest: zorg ervoor dat u zelf ook inzicht heeft in uw financiën. Een chaotische boekhouding is een veel voorkomende reden waarom veel starters binnen vijf jaar failliet zijn. Met een goed systeem kan dit worden voorkomen: 5 tips voor het voeren van een goede boekhouding.

Tip 1. Maandelijkse update

Er zijn weinig ondernemers die iedere maand voor hun plezier de boeken induiken, maar toch is het raadzaam om regelmatig te kijken hoe de zaken ervoor staan. Het proces wordt uiteindelijk een stuk minder tijdrovend; bijhouden is immers makkelijker dan de administratie in één keer te moeten doen. Bovendien ziet u dan meteen welke rekeningen nog moeten worden betaald en van wie u nog geld ontvangt. Zo voorkomt aanmaningen en kunt u eventueel tijdig herinneringen naar een klant sturen.

Tip 2. Werk op datum

Facturen, contracten en bonnetjes: na verloop van tijd wordt deze stapel steeds groter. Het is aan te raden om alle papieren die moeten worden bewaard van de een datum te voorzien. Bij officiële documenten is dit vaak al het geval, maar controleer altijd of de correcte datum erop vermeld staat. Ondernemers die hun administratie niet maandelijks bijwerken kunnen bijvoorbeeld wel alvast alle binnengekomen papieren op datum selecteren en deze naderhand in de juiste volgorde opbergen in ordners.

Tip 3 . Gebruik verschillende mappen

Een ruime boekenkast is geen overbodige luxe, want voor ieder onderdeel moet u een aparte ordner gebruiken. Een goed systeem voor het bewaren van winkelbonnetjes is door A4-tjes in een map te doen en de bonnetjes er vervolgens met een plakstift in te plakken. De verschillende ordners gebruikt u voor: kasboek, bankboek, inkoop- en verkoopboek, facturen, offertes, contracten, afsprakenboek (een agenda volstaat) en de urenregistratie.

Tip 4. Jaarlijks opnieuw beginnen

Het nieuwe jaar begint niet alleen met goede voornemens en een glas champagne, maar ook met een rijtje lege ordners voor alle onderdelen van de boekhouding. Zo blijft alle administratie op een overzichtelijke manier bewaard en kunt u ook oudere facturen of bonnen snel terugvinden. Bestaat uw bedrijf langer dan zeven jaar? Dan kunt u aan het begin van het achtste jaar opnieuw de mappen gebruiken waarmee u ooit begon. De bewaarplicht voor de Belastingdienst geldt immers niet meer voor dat jaar.

Tip 5. Doe waar u goed in bent

U bent goed in hetgeen u aanbiedt. Wij zijn goed boekhouding en administratie en kunnen dit volledig voor u uit handen nemen. Kortom; bent u op zoek naar een administratie in Zaandam of wilt u meerdere administratiekantoren (in Purmerend en omstreken) vergelijken? Bekijk onze site voor meer informatie.